
راهنمای بازاریابی ویدئویی در وب (بخش نهم)
فیلمبرداری با چند دوربین اگر می خواهید یک برنامه را با چند دوربین مختلف ضبط کنید (مانند تصویربرداری کنفرانس و مصاحبه)، هر دوربین باید از زاویه خاص و منحصر به فرد خود فیلمبرداری کند. نمایش محیط و کاد
فیلمبرداری با چند دوربین
اگر می خواهید یک برنامه را با چند دوربین مختلف ضبط کنید (مانند تصویربرداری کنفرانس و مصاحبه)، هر دوربین باید از زاویه خاص و منحصر به فرد خود فیلمبرداری کند.
نمایش محیط و کادر از زوایای مختلف، به ویدئو حالت پویایی می دهد و علاوه بر این که از خسته شدن بیننده جلوگیری می کند، احتمالاً وی را در درک مفهوم ویدئو یاری رساند.
نکاتی ظریف ولی مهم
1. به آرامی و با تانی سخن بگویید.
به هنگام ضبط، کمی آهسته تر و آرام تر از روال معمول سخن بگویید؛ یعنی تعداد کلمات تولید شده در ثانیه را کاهش دهید.
معمولاً هنگامی که افراد پس از ضبط صدای خود را می شنوند، از این که برخلاف گمان اولیه آنها، سرعت تکلم کند نبوده شگفت زده می شوند.
2. هر جلسه را علامت گذاری کنید.
به طور سنتی از کلاکت (Clapperboard) برای نشانه گذاری جلسات فیلمبرداری استفاده می شود.
هدف آن است که تشخیص ضبط جدید برای ویراستار آسان شود و وی به راحتی بتواند کدهای زمانی دوربین ها را همگام سازی نماید.
3. در فیلمنامه های مبتنی بر تحرک و فعالیت بازیگران (همانند بسیاری از فیلم های سینمایی و تلویزیونی)، دیوار چهارم معمولاً با طبیعت گرایی یا ناتورالیسم (naturalism) هماهنگی و سنخیت دارد.
دیوار چهارم (Fourth wall) اصطلاحاً به دیواری نامرئی گفته می شود که بین هنرپیشگان و تماشاگران وجود دارد.
این بدان معناست که بازیگران به گونه ای عمل می کنند که گویی کاملاً از دوربین ها غافل اند.
در این شیوه، بازیگران تحت هیچ شرایطی حق ندارند به طور مستقیم به لنز دوربین ها نگاه کنند.
البته نمای نقطه نظر (Point of view shot که به اختصار POV shot خوانده می شود) از این قاعده استثنا است.
POV shot نمایی از صحنه است که از دریچه دید و چشم یکی از شخصیت های فیلم نشان داده می شود، گویی او آن صحنه را می بیند.
در این حالت بازیگر می تواند به دوربین نگاه کند.
در خصوص محتواهای علمی و مستند (از قبیل کلیپ های آموزش، ویدئوی معرفی محصول، ارائه و...) شخصیت های فیلم باید به طور مستقیم در دوربین نگاه کرده و با مخاطبان خیالی خود – که قرار است در آینده این کلیپ را به طور آنلاین تماشا کنند – تعامل برقرار سازند.
در مصاحبه های واقعی که مصاحبه شونده روبروی مجری می نشیند و به سوالات او پاسخ می دهد، باید هر دو در یک کادر باشند.
هر چند بهترین حالت، این است که دوربین ها از سه زاویه مختلف فیلمبرداری کنند، که در یکی هم مجری دیده می شود و هم مصاحبه شونده و در دو مورد دیگر، هر یک به تنهایی.
در کادرهای تکی بهتر است دوربین از بالای شانه فرد، طرف مقابل را به تصویر بکشد.
به این صورت که مثلاً دوربین پشت به مجری گذاشته می شود و در حالی که قسمتی از شانه او در کادر افتاده، چهره و بدن مصاحبه شونده تصویربرداری می گردد.
البته لازم است که این دو به طور مستقیم به یکدیگر نگاه کنند.
4. بازیگران را در جای مناسب کادر قرار دهید.
در فیلمبرداری و حتی تصویربرداری، به قانون یک سوم (Rule of Thirds) توجه نشان دهید و به آن پایبند باشید.
طبق این قانون، قرار گرفتن عناصر مهم تصویر در محل برخورد خطوط افقی و عمودی که تصویر را به سه قسمت بخش بندی می کند، بیشترین توجه را جلب می کند.

بر این اساس، بازیگران را به طور مستقیم در مرکز فریم قرار ندهید، چه این کار جذابیت کلی تصویر را مخدوش می سازد.
اگر قرار است بازیگران در داخل استودیو بازی کنند، با صرف زمان، مکان صحیح ایستادن و نشستن آنها را شناسایی کنید.
معمولاً «ایستادن» مفهوم تشریفات و رسمی بودن را در خود دارد و هنگامی مناسب است که شما به حرکت، پویایی و جنبش نیاز دارید.
«نشستن» نیز اغلب حسی از جنس آرامش و سکون، غیررسمی بودن و فی البداهه بودن را القا می کند و برای گفتگوهای چندنفره مناسب است.
نرم افزارهای ویرایش فیلم
امروزه از یک سو به لطف ارزان شدن نرم افزارهای قوی مورد استفاده در زمینه ویرایش فیلم و از سوی دیگر ارتقاء سطح قدرت رایانه های شخصی، ویرایش حرفه ای ویدئوها دیگر کار دشواری به حساب نمی آید.
برنامه هایی که در جدول ذیل ارائه می شود، همگی عملکردی عالی و حرفه ای داشته و برای ویرایش همه چیز – از یک کلیپ ساده گرفته تا فیلم های بلند - مناسب هستند:
نام برنامه |
پلتفرم |
قیمت |
آدرس اینترنتی |
Final Cut Pro X |
مک او اس |
299 دلار |
|
Adobe Premiere Pro CS6 |
مک او اس و ویندوز |
569 دلار |
http://www.adobe.com/products/premiere.html |
Sony Vegas Pro 11 9 |
ویندوز |
539 دلار |
http://www.sonycreativesoftware.com/vegaspro |
Avid Media Composer |
مک او اس و ویندوز |
2499 دلار |
http://shop.avid.com/store/product.do?product=325148531518336 |
اگر قصد دارید با بودجه ای اندک، فیلم های خود را ویرایش کنید، می توانید به این دو برنامه نگاهی داشته باشید:
نام برنامه |
پلتفرم |
قیمت |
آدرس اینترنتی |
iMovie |
مک او اس |
رایگان |
|
Adobe Preimiere Elements 10 |
مک او اس و ویندوز |
49 دلار |
http://www.adobe.com/products/premiere-elements.html |
همچنین اگر شما به تولید محتوا بر یوتیوب می پردازید، با استفاده از برنامه YouTube Editor قادرید بر ویدئوهای خود ویرایش های ساده و سریعی اعمال نمایید.
---
راهنما-بازار- ویدیو- وب- Online- Video -Marketing